ADHD Learning

Związek Między ADHD a Zaburzeniami Uczenia

Związek między ADHD (zaburzeniem nadpobudliwości ruchowej z deficytem uwagi) a zaburzeniami uczenia jest znaczący, ponieważ ADHD może bezpośrednio wpływać na zdolność ucznia do efektywnej nauki. Mimo że są to odrębne schorzenia, ADHD często współwystępuje z zaburzeniami uczenia, wpływając na umiejętności czytania, pisania i matematyki. Ta współzależność może prowadzić do problemów z wynikami akademickimi, uwagą i zachowaniem w środowiskach edukacyjnych. Zrozumienie tego związku jest kluczowe dla zapewnienia odpowiedniego wsparcia i interwencji, które pomogą uczniom osiągnąć sukces.

Opublikowane na
9/1/2022
Zaktualizowano
16/11/2023
szacowany czas czytania
minuty

Napisane przez

Alice

The mini Adhd coach

Reviewed by

W tym artykule

Reviewed by

A word form our expert

Czy ADHD Może Wspomagać lub Utrudniać Zdolności Uczenia się?

Zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego ADHD, zwykle znane przede wszystkim z trudności w koncentracji, jest powiązane z umiejętnościami i trudnościami w uczeniu się? Opowieści na temat ADHD są pełne błędnych przekonań, które często pojawiają się w środowiskach akademickich, gdy różnice w uczeniu się stają się bardziej oczywiste. 🏫

Jednak rzeczywistość jest znacznie bardziej złożona niż to.

Omówimy to bardziej szczegółowo w następnym artykule, w tym:

  • Różnice między ADHD a zaburzeniami uczenia oraz jak mogą się one nakładać.
  • Moje osobiste doświadczenia związane z nauką i szkołą z ADHD.
  • Praktyczne rady dla uczniów z ADHD, jak odnieść akademicki sukces. 🎓
  • Systemy wsparcia i zewnętrzne zasoby korzystne dla osób uczących się z ADHD.

Dołącz do nas, gdy zagłębimy się w zawiłości ADHD i uczenia się, oferując świeże perspektywy i praktyczne rozwiązania.

ADHD i Zaburzenia Uczenia: Jak są ze Sobą Powiązane?

Chociaż zaburzenie nadpobudliwości ruchowej z deficytem uwagi (ADHD) i zaburzenia uczenia to odrębne schorzenia, często mogą być doświadczane razem jako schorzenia współistniejące. Osoby z ADHD są bardziej narażone na posiadanie również zaburzeń uczenia.

Aby jeszcze bardziej skomplikować sytuację, objawy ADHD mogą nakładać się na objawy zaburzeń uczenia, ponieważ obie te grupy są związane z funkcją wykonawczą naszego mózgu, która pomaga nam planować, organizować i kończyć zadania. 🧠

Może to utrudniać diagnozowanie obu schorzeń profesjonalistom medycznym, gdy objawy jednego schorzenia maskują drugie.

Co to Jest Zaburzenie Uczenia?

Zaburzenie uczenia to zaburzenie neurologiczne, które wpływa na umiejętności czytania, pisania, matematyki lub zdolność przetwarzania informacji. Występuje, gdy mózg ma trudności z odbieraniem i przetwarzaniem informacji.

Przykłady powszechnych zaburzeń uczenia obejmują dysleksję (trudności w czytaniu), dysgrafię (problemy z pisaniem) oraz dyskalkulię (trudności matematyczne). 📚

Chociaż zaburzenia uczenia mogą być diagnozowane w każdym wieku, często diagnozuje się je u młodszych dzieci, gdy zaczynają one napotykać trudności akademickie w porównaniu z rówieśnikami. 🙋‍♀️

Jak to Różni się od ADHD?

Zaburzenie nadpobudliwości ruchowej z deficytem uwagi (ADHD) to zaburzenie neurorozwojowe charakteryzujące się problemami z koncentracją uwagi, nadmierną hiperaktywnością lub impulsywnością, albo łatwością rozpraszania się.

Te objawy ADHD mogą sprawić, że szybko znudzimy się nauką mało interesujących tematów lub staniemy się nadmiernie skoncentrowani, jeśli jesteśmy zbyt chętni do nauki czegoś, co nas pasjonuje. Przerwy w naszym czasie uwagi mogą również wpływać na sposób, w jaki zdobywamy wiedzę. 😵

Moje Osobiste Wywania

Kiedy byłem uczniem i musiałem ciągle się uczyć i przyswajać zupełnie nowe informacje, miałem trudności w porównaniu z innymi uczniami.

Czułem, że mój mózg nie funkcjonuje prawidłowo. Za każdym razem, gdy nauczyciel wprowadzał nowy temat, mój umysł uciekał gdzie indziej i stawał się zbyt niezainteresowany, by zwracać uwagę.

Zauważyłem, że kiedy uczę się dla samej nauki, a nie czegoś, co wkrótce wykorzystam, mój mózg uważa to za 'nieistotne' i zaczyna się lenić, szukając czegoś bardziej interesującego.

Aby utrzymać moje zaangażowanie, moja nauka musi mieć cel - a samo uczenie się materiału, aby dobrze wypaść na teście, nie wystarcza.

Wiem, że to trochę banał mówić „Dlaczego uczymy się trygonometrii, a nie jak robić nasze podatki”, ale to banał z jakiegoś powodu. 📐

Jednak, bez względu na nasze stanowisko co do znaczenia niektórych tematów, nieukończenie ich ma konsekwencje, takie jak słabe wyniki w nauce.

Niestety, wiele objawów ADHD wiąże się z dużą ilością negatywnych opinii, szczególnie jeśli nie zostaniesz zdiagnozowany w szkole, jak ja. Komentarze typu „Dlaczego nie możesz po prostu bardziej się starać” i „Jesteś po prostu leniwy” mogą być powszechne i prowadzić do niskiej samooceny. Samoocena dziecka jest szczególnie krucha i wpływa na to, jak dorastamy.

Chociaż wielu mylnie zakłada, że każda osoba z ADHD ma słabe wyniki w nauce, to po prostu nie jest prawdą.

Niektórzy z nas czują potrzebę kompensowania tych negatywnych komentarzy, pracując i ucząc się nieustannie, mając cechy perfekcjonisty. Problem w tym, że to zachowanie jest nie do utrzymania, męczące i może poważnie wpływać na twoje zdrowie fizyczne i psychiczne. A jednak to pozornie „dobre zachowanie” otrzymuje pozytywne wzmocnienie. 😩

Czasami, nawet po całej tej dodatkowej pracy, nadal możesz nie spełnić jasnych oczekiwań. Może zapomnisz swojego folderu z pracami domowymi w domu i nie otrzymasz za nie oceny (zapominalstwo). Albo może źle zrozumiałeś początkowe pytanie i wszystko, co potem nastąpiło, było dobrze zbadane, ale nieistotne (niedbałe błędy). 💔

To prowadzi nas do rzeczywistych objawów ADHD, które mogą stwarzać te wyzwania.

Objawy ADHD, Które Mogą Wpływać na Naukę

Wszystkie trzy typy ADHD mogą wpływać na twoją zdolność do nauki: nieuwaga, hiperaktywność-impulsywność oraz typ mieszany.

Poniższe objawy to tylko niektóre, które mogą wpływać na naukę. Niektóre są oficjalnymi objawami wymienionymi w Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5) American Psychiatric Association, a inne są nieoficjalnymi cechami, ale nadal powszechnie występują w społeczności. 📋

Te obejmują:

  • Trudności z organizacją: ADHD i jego dysfunkcje wykonawcze utrudniają zachowanie organizacji zarówno mentalnej, jak i zewnętrznej. Nieporządek, zapomniane przybory i książki oraz przegapione terminy mogą sprawić, że utrzymanie kontroli nad pracami szkolnymi staje się niesamowicie trudne.
  • Trudności z koncentracją, zamglenie mózgu i bóle głowy: Niezdolność do koncentracji jest podstawowym objawem ADHD i jednym z najtrudniejszych. Krótko mówiąc, nauka wymaga koncentracji. Bez niej trudno jest przyswoić lub zachować informacje. W sytuacjach akademickich, gdzie czujesz potrzebę wymuszenia koncentracji, może to szybko prowadzić do wyczerpania umysłowego, zamglenia mózgu i nawet bólów głowy.
  • Nuda: chociaż to nie jest ściśle objaw, z powodu niedoboru dopaminy w mózgu osób z ADHD, mamy coś, co niektórzy opisują jako 'system nerwowy oparty na zainteresowaniach'. Oznacza to, że szukamy rzeczy, które nas interesują, i unikamy tych, które nas nie interesują. To jedna z przyczyn, dla których tak łatwo się rozpraszamy. 🥱
  • Prokrastynacja: Jeśli jest coś, w czym osoby z ADHD przodują, to jest to prokrastynacja. Dzieje się tak, ponieważ nasze mózgi (szczególnie te nieuwagowe) opierają się wszystkiemu, co wymaga ciągłego wysiłku umysłowego (czyli większości pracy szkolnej). To sprawia, że wydaje się niemal niemożliwe wykonanie zadania aż do chwili tuż przed terminem, gdy presja jest wystarczająco duża.
  • Hiperkoncentracja: hiperkoncentracja to stan, w którym jesteśmy tak zainteresowani czymś, że to wszystko, czym chcemy się zająć, nawet przez wiele godzin. Może to być świetne, jeśli jest to praca szkolna, na której się koncentrujesz, ale jeśli nie, i jest używane na coś mniej ważnego, może marnować cenny czas, który powinieneś był wykorzystać gdzie indziej. ⌛
Wizualizuj swoje cechy ADHD!

Weź udział w naszym zabawnym quizie online, aby zobaczyć swoje cechy ADHD i dowiedzieć się więcej o swoim mózgu!

WYKONAJ BEZPŁATNY TEST

Zrozumienie Stylów Uczenia się i ADHD

Mózg osób z ADHD jest skomplikowany. Chociaż z pewnością czyni wiele codziennych rzeczy bardziej wymagającymi, szczególnie podczas dnia szkolnego, ma swoje zalety, gdy dowiemy się, co działa dla nas.

Jest powiedzenie, że "Nie każdy uczy się w ten sam sposób". I nigdzie nie jest to bardziej prawdziwe niż w przypadku ADHD.

W rzeczywistości zrozumienie związku między ADHD a stylami uczenia się to świetny sposób, aby przemyśleć sposób, w jaki się uczymy.

Rozpoznanie i wykorzystanie naszego unikalnego podejścia do nauki jest kluczowe, niezależnie od tego, czy kontekst dotyczy szkoły, college'u, pracy czy nawet naszego rozwoju osobistego.

Oto jak zintegrować i wspierać różne style uczenia się dla dzieci i dorosłych z ADHD, inspirowane spostrzeżeniami dotyczącymi optymalizacji środowiska uczenia się dla różnych stylów. 👇

Uczniowie Słuchowi

Uczniowie słuchowi najlepiej przyswajają informacje przez słuchanie. Doskonale radzą sobie w środowiskach, gdzie dominują instrukcje ustne, dyskusje i materiały dźwiękowe, co czyni mowę i dźwięki kluczowymi narzędziami w ich procesie uczenia się.

  • Dzieci: Zachęcaj do korzystania z audiobooków lub czytania na głos. Wprowadź muzykę do zajęć edukacyjnych, aby zwiększyć koncentrację i pamięć, wykorzystując techniki muzyki przyjazne dla osób z ADHD.
  • Dorośli: Słuchaj edukacyjnych podcastów, audiobooków, programów telewizyjnych lub dokumentów związanych z Twoimi zainteresowaniami lub dziedziną. Uczestnicz w dyskusjach i wykładach, gdzie zaangażowanie słuchowe jest kluczowym elementem podejścia. Rozważ tło muzyczne lub dźwięki otoczenia, które pomagają się skoncentrować.

Uczniowie Wizualni

Uczniowie wizualni rozumieją i zapamiętują informacje skuteczniej, gdy są prezentowane wizualnie. Doskonale radzą sobie z czytaniem, diagramami i reprezentacjami wizualnymi, odkrywając, że te narzędzia znacząco pomagają w przyswajaniu i zatrzymywaniu nowych informacji.

  • Dzieci: Wyjaśniaj pojęcia za pomocą pomocy wizualnych, takich jak wykresy, listy, diagramy i obrazy. Instrukcje powinny być prezentowane wizualnie zamiast werbalnie, gdy tylko jest to możliwe.
  • Dorośli: Organizuj zadania i informacje, korzystając z narzędzi wizualnych, takich jak mapy myśli i infografiki, lub aplikacji, które stosują wizualne podejścia do nauki. Gdzie to możliwe, żądaj, aby informacje były prezentowane wizualnie, a instrukcje zapisywane na piśmie zamiast tłumaczeń ustnych, aby umożliwić zapamiętywanie i zatrzymywanie informacji. Dołącz do grup dyskusyjnych lub subreddits opartych na temacie i uczestnicz w pisemnych rozmowach na ten temat.

Uczniowie Kinestetyczni (Taktylni)

Uczniowie kinestetyczni lub taktylni wolą fizycznie angażować się w materiał. Odkrywają, że działania praktyczne i ruch pomagają im zrozumieć pojęcia i skuteczniej zatrzymać informacje.

  • Dzieci: Angażuj je w działania praktyczne, rzemiosło lub eksperymenty, które pozwalają im uczyć się przez działanie i dotyk. Krótkie przerwy fizyczne podczas nauki mogą pomóc utrzymać koncentrację.
  • Dorośli: Włącz aktywność fizyczną do nauki lub pracy. Wybierz kariery lub hobby, które obejmują działania praktyczne, i używaj fizycznych obiektów lub interaktywnej technologii, takiej jak aplikacje językowe, do eksploracji nowych pojęć.

Identyfikacja, czy Ty lub Twoje dziecko najlepiej uczycie się przez słuchanie, widzenie czy działanie, jest pierwszym krokiem do dostosowania procesu nauki. Jednak znalezienie własnego stylu uczenia się nie zawsze jest od razu oczywiste.

Na szczęście dostępne są zasoby, które mogą pomóc w tym odkryciu, takie jak Kwestionariusz Stylów Uczenia się opracowany na Uniwersytecie Stanowym Karoliny Północnej czy Inwentarz Stylów Uczenia się Barscha.

Przyjęcie własnego stylu uczenia się, zwłaszcza w kontekście ADHD, nie polega na ograniczaniu się do jednej metody nauki, ale raczej na wykorzystaniu swoich mocnych stron, aby stworzyć bardziej angażujące i produktywne środowisko edukacyjne. To podejście sprzyja pozytywnemu nastawieniu do nauki, wzmacnia pewność siebie i umożliwia rozwijanie miłości do edukacji na całe życie. 🤓

Praktyczne Porady dla Osób Uczących się z ADHD

Jeśli Ty lub Twoje dziecko macie trudności z nauką z powodu ADHD, ważne jest, aby znaleźć i eksperymentować z różnymi strategiami dostosowanymi do indywidualnych potrzeb.

Oto kilka podejść, które mogą okazać się przydatne:

  • Poszukaj wczesnej diagnozy: Może to pomóc Tobie, Twoim rodzicom i nauczycielom zrozumieć Twoje objawy oraz to, jak ADHD wpływa na Twoją edukację.
  • Znajdź szkoły oferujące wsparcie dla uczniów z ADHD: Jeśli Twoje dziecko ma ADHD, warto rozważyć badanie, które szkoły w Twojej okolicy oferują dostosowania do potrzeb dzieci z ADHD, aby pomóc w postępach Twojego dziecka.
  • Zarządzaj objawami ADHD: Ucząc się, jak zarządzać objawami ADHD, możesz ograniczyć ich wpływ na Twoją pracę akademicką. Można to zrobić przy pomocy specjalisty.
  • Korzystaj z narzędzi i aplikacji do nauki: Wykorzystaj różne narzędzia, które mogą pomóc Ci się uczyć, mimo ADHD. Może to być w formie aplikacji lub oprogramowania, które pomoże Ci skoncentrować się na nauce.
  • Eksploruj alternatywne metody nauki: Nie wszystko musi być uczene w klasie. Zachęcaj i bądź otwarty na różne sposoby nauki, takie jak gry interaktywne czy praca praktyczna.
  • Stwórz system wsparcia: Ważne jest, aby mieć wokół siebie osoby, które rozumieją, przez co przechodzisz Ty lub Twoje dziecko, w tym nauczyciela Twojego dziecka.

Ustal własne tempo: Nauka to nie wyścig. To podróż na całe życie. Możesz spokojnie poświęcić czas na zrozumienie materiału, zamiast pośpiesznie go przerabiać.

Znajdowanie Sojuszników w Edukacji

Dla rodziców dzieci z ADHD ważne jest, aby zbudować dobre relacje robocze ze szkołą i nauczycielami dziecka. Istnieją sposoby, w które możesz pomóc im pomagać Twojemu dziecku w lepszej nauce, na przykład współpracując z nauczycielem Twojego dziecka nad opracowaniem Indywidualnego Programu Edukacyjnego (IEP).

Jeśli zaburzenie nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD) podlega w Twoim kraju ustawie o edukacji osób niepełnosprawnych, pytaj lub badaj, jakie dostosowania lub specjalne usługi edukacyjne mogą być oferowane, aby pomóc Twojemu dziecku odnieść sukces.

Jako uczeń miałem szczęście mieć nauczycieli, którzy zapewnili mi potrzebne wsparcie (mimo że nie wiedzieliśmy, że mam ADHD) i stworzyli środowisko edukacyjne wolne od ocen, dzięki czemu mogłem skupić się na tym, w czym byłem dobry. Nie mogłem być bardziej wdzięczny. 💗

Odkryj Swoje Mocne Strony

Życie z ADHD szybko uświadamia Ci, że Twój mózg działa nieco inaczej - i to nie jest nic złego.

W rzeczywistości ten unikalny sposób myślenia może stać się jednym z Twoich największych atutów. Podczas podróży przez życie odkryjesz talenty i umiejętności, gdzie Twoje ADHD nie jest tylko przypisem; to Twoja tajna broń.

Możesz na przykład zauważyć, że jesteś pełen kreatywności. Czy kiedykolwiek zdarzyło Ci się zagubić w marzeniach sennych, tylko po to, aby pojawić się z przełomowym pomysłem? To Twoje ADHD w akcji, napędzające ciągły strumień innowacji i myślenia poza schematami. Podczas gdy inni mogą postrzegać nadpobudliwość jako wyzwanie, dla Ciebie jest to silnik napędzający Twoją kreatywność, skłaniający Cię do wymyślania rozwiązań i pomysłów, które nikt inny nie może zobaczyć.

Kiedy coś przyciąga Twoje zainteresowanie, nie tylko się o tym uczysz; przeżywasz to. Twoja zdolność do hiperkoncentracji staje się Twoją supermocą, pozwalającą Ci na głębsze i szybsze przyswajanie skomplikowanych szczegółów i pojęć niż inni.

Nagle to, co dla niektórych wydaje się nieprzebranym stosiem informacji, dla Ciebie staje się ekscytującą przygodą. Zanim się zorientujesz, nie tylko znasz temat - stajesz się ekspertem. A najlepsze? Nie czujesz, że to praca. To ekscytujące, angażujące i tak, nawet łatwe. 😲

Uznaj tę zdolność do odnajdywania radości i ekscytacji w nauce za dar. Oznacza to, że z odpowiednim skupieniem możesz osiągnąć sukces w obszarach, które rozpalają Twoją pasję.

Pamiętaj, że Twoje ADHD nie jest przeszkodą na drodze do sukcesu; to unikalna ścieżka do niego. Dlatego przyjmij swój odrębny sposób myślenia i pozwól mu odkryć Twoje mocne strony i pasje.

Kiedy dążysz do tego, co kochasz i wykorzystujesz swoje wrodzone talenty, nie tylko odnosisz sukces - kwitniesz. 🦋

Podstawowe Wnioski

  • ADHD i zaburzenia uczenia się, choć różne, często współistnieją i mogą wpływać na wyniki akademickie uczniów.
  • Charakterystyczne objawy ADHD - trudności z koncentracją, nadpobudliwość i impulsywność - mogą zaostrzać wyzwania edukacyjne. Uczniowie z ADHD mogą mieć trudności z organizacją, koncentracją i utrzymaniem zainteresowania tematami nieangżującymi.
  • Rozpoznanie i rozwijanie mocnych stron, takich jak kreatywność i dogłębne zgłębianie interesujących tematów, może prowadzić do sukcesu akademickiego i osobistego.
  • Rozumienie i dostosowanie strategii edukacyjnych do ADHD oraz indywidualnych stylów uczenia się może znacznie zwiększyć skuteczność procesu uczenia się.
  • Budowanie silnego systemu wsparcia, w tym edukatorów, rodziny i przyjaciół, jest niezbędne dla uczniów z ADHD.
  • Podkreślanie mocnych stron i wykorzystywanie nauki opartej na zainteresowaniach może uczynić edukację bardziej angażującą i skuteczną dla uczniów z ADHD.

Na koniec, najważniejszą rzeczą, którą powinieneś wiedzieć o ADHD i nauce, jest bycie dobrym dla siebie. 😘 Zawsze najlepiej jest pracować z Twoim mózgiem ADHD, a nie przeciwko niemu, aby osiągnąć pełnię swojego potencjału. Bądź cierpliwy wobec siebie i zawsze pamiętaj, że nie jesteś głupi ani niezdolny do robienia rzeczy; po prostu jesteś inaczej zaprogramowany, co nie zawsze jest czymś złym. 🫶

Co Dalej?

Szukasz więcej sposobów na rozwijanie się jako uczeń z ADHD?

Oto co powinieneś przeczytać dalej:

Strategie zarządzania ADHD w środowisku szkolnym

Opanowanie pracy domowej z ADHD: strategie sukcesu

Poradzenie sobie z życiem uniwersyteckim z ADHD: strategie sukcesu

Zacznij swoją podróż diagnozowania ADHD!

Oceń swoje objawy, uporządkuj swoje myśli i przygotuj się do oficjalnej oceny.

Dowiedz się więcej

Często Zadawane Pytania (FAQ)

Czy ADHD jest zaburzeniem uczenia się?

ADHD nie jest uważane za zaburzenie uczenia się. To zaburzenie neurodywergencyjne charakteryzujące się nieuwagą i/lub impulsywnością-hiperaktywnością. Zaburzenia uczenia się mają wiele rodzajów, takich jak dysleksja, dyskalkulia i dysgrafia. Jednak ADHD i zaburzenia uczenia się mogą dzielić niektóre objawy i występować razem u jednej osoby.

Dlaczego wiele osób z ADHD ma również trudności z nauką nowych rzeczy?

Wiele osób z ADHD ma trudności z nauką nowych rzeczy, ponieważ kilka objawów ADHD wpływa na ich koncentrację, zarządzanie czasem i organizację. Łatwe rozpraszanie się i nieuwaga, na przykład, nie sprzyjają nauce.

Co może pomóc dzieciom i dorosłym z ADHD osiągnąć większy sukces w szkole?

Pierwszym krokiem jest uzyskanie oficjalnej diagnozy. Czy masz trudności z nauką z powodu objawów ADHD czy naprawdę masz zaburzenia uczenia się? Od tego miejsca Ty i Twój lekarz możecie pracować nad sposobami radzenia sobie i poprawy umiejętności naukowych.

Udostępnij ten artykuł na mediach społecznościowych

Pomóż nam zwiększyć świadomość na temat ADHD, rozprzestrzeniajmy miłość i wsparcie dla wszystkich, którzy tego potrzebują.

Jeśli podobał ci się ten artykuł, spodobają ci się także te:

Sprawdź więcej treści na podobne tematy: