ADHD School Struggles

Strategie Radzenia Sobie z Trudnościami Związanymi z ADHD w Szkole

Trudności w szkole związane z ADHD mogą wyglądać jak problemy z utrzymaniem koncentracji na lekcji, zarządzaniem zadaniami czy instrukcjami. Chociaż ADHD nie jest zaburzeniem uczenia się, jego objawy mogą znacząco wpływać na wyniki w nauce. Ten artykuł zagłębia się w wpływ ADHD na życie szkolne, oferując wgląd i praktyczne rozwiązania do skutecznego radzenia sobie z tymi wyzwaniami.

Opublikowane na
24/10/2022
Zaktualizowano
12/11/2023
szacowany czas czytania
minuty

Napisane przez

Alice

The mini Adhd coach

Reviewed by

W tym artykule

Reviewed by

A word form our expert

Czy Objawy ADHD Utrudniają Ci Naukę w Szkole?

Czy kiedykolwiek miałeś problemy z utrzymaniem koncentracji na lekcji, ciągłą walką z rozproszeniami, czy przytłoczeniem przez pracę szkolną? Jeśli tak, nie jesteś sam. Szkoła może być niezwykle trudna dla nas, osób z ADHD.

Dlatego w tym artykule przedstawiamy praktyczne wskazówki i osobiste anegdoty. Zbadamy, jak prosperować w szkole pomimo przeszkód związanych z ADHD, w tym:

  • Wpływ ADHD na wyniki w nauce i rzeczywistość życia z tym wyzwaniem.
  • Praktyczne strategie zarządzania objawami w szkole.
  • Jak stworzyć wspierające środowisko nauki, zarówno w szkole, jak i w domu.
  • Znaczenie zrozumienia, diagnozy i wsparcia dla osób z ADHD.

Więc, jeśli chcesz dowiedzieć się, jak uczynić sukces akademicki bardziej osiągalnym, zanurzmy się razem w ten temat!

ADHD i Doświadczenie Ucznia Zmagającego się z Trudnościami

Każdy ma unikalne doświadczenia szkolne. Od wyzwań akademickich (i osiągnięć!), pierwszych zauroczeń, młodzieńczych niepokojów, aż po dojrzewanie - dzieje się wiele.

Dodaj Zespół Nadpobudliwości Psychoruchowej z Deficytem Uwagi - ADHD (a dla dodatkowego wyzwania: niezdiagnozowane ADHD), a zobaczysz, że każde z tych doświadczeń staje się jeszcze bardziej wyolbrzymione. Kontrola emocji, co to takiego?

Zanim przejdziemy do bardziej praktycznych porad, pozwól, że opowiem Ci o moich osobistych doświadczeniach szkolnych.

Moja diagnoza ADHD została postawiona dopiero w moich późnych latach dwudziestych, więc spędziłem lata szkolne czując się zagubiony i inny. Wszystko, czego kiedykolwiek chciałem, to podążać za moją "pasją", ale problem polegał na tym, że ciągle się zmieniała.

Po ukończeniu szkoły średniej (nadal niezdiagnozowany), dostałem się do Szkoły Sztuki i Projektowania TALM, aby studiować sztukę i ilustrację. Patrząc na Mini ADHD Coach, pomyślałbyś, że to była właściwa droga, prawda? Studiowałem przez rok, zanim zdecydowałem się odejść.

Następnie próbowałem w szkole kulinarnej, a potem na komunikacji. Nawet przeprowadziłem się do Melbourne, aby uczyć francuskiego. To wszystko brzmi ekscytująco, ale było frustrujące.

W wielu z tych kursów problemem było środowisko nauczania. Po prostu nie pasowało do mnie i mojego mózgu z ADHD (choć wtedy tego nie wiedziałem).

Poruszanie się w Typowych Środowiskach Edukacyjnych

Przetrwanie (a co dopiero osiąganie sukcesów) w środowiskach edukacyjnych, takich jak sale lekcyjne czy uniwersytety, wymaga od uczniów z ADHD ciągłego wysiłku umysłowego, co może być psychicznie wyczerpujące.

W takich miejscach szczególnie trudno jest zarządzać objawami lub ukrywać trudności z powodu często surowych oczekiwań co do tego, co jest akceptowalne, oraz formalnych zasad (które są zaprojektowane dla osób neurotypowych).

Osoby z ADHD potrzebują elastyczności, aby robić rzeczy na swój sposób, ale większość środowisk szkolnych na to nie pozwala.

Sale lekcyjne mogą rozpraszać i przytłaczać zmysły. Przy tylu zajściach łatwo jest się rozproszyć, co prowadzi do braku koncentracji i nieostrożnych błędów, lub impulsywnej potrzeby przerywania lub wykrzykiwania odpowiedzi.

Może być również głośno i przestymulowująco, co może wywołać przeciążenie sensoryczne, stan, w którym mózg wchodzi w tryb walki lub ucieczki, i idealnie wymaga ciemnego, cichego miejsca do odzyskania sił - czego zwykle nie ma w szkole.

Sposób nauczania wybrany przez nauczyciela dziecka może mieć ogromny wpływ. Chociaż programy nauczania są zwykle ustalane przez organy zarządzające, style nauczania nie są, więc to kwestia szczęścia, czy trafisz na nauczyciela, którego styl nauczania pasuje do twojego stylu uczenia się.

Zdolność dziecka do nauki zależy od różnych czynników: ich stosunku do nauki, środowiska edukacyjnego i udzielonego wsparcia.

Jednak dla osób zdiagnozowanych z Zespołem Nadpobudliwości Psychoruchowej z Deficytem Uwagi (ADHD) wszystkie te czynniki są trudniejsze do osiągnięcia.

Zrozumiałem to na własnej skórze, doświadczając wielu porażek i wypalenia, zanim znalazłem to, co było dla mnie odpowiednie.

Zapytaliście Nas...

Czy osoby z ADHD mają trudności w nauce?

Tak, wielu dzieciom z ADHD trudno jest skupić się na pracy szkolnej i efektywnie zarządzać czasem na odrabianie prac domowych. Wsparcie ze strony rodziców i szkół może znacząco pomóc.

Jak Objawy ADHD Wpływają na Wyniki w Nauce

Wtedy, gdy byłem niezdiagnozowany i prawie nic nie wiedziałem o ADHD, wiedziałem, że coś jest nie tak.

Miałem trudności. Moje zachowanie, motywacja, a nawet koncentracja nie były na właściwym miejscu.

Patrząc wstecz, widzę wszystkie znaki ADHD, i być może Ty również je widzisz. Oto niektóre z głównych sposobów, w jakie miałem trudności w szkole, i jak są one powiązane z objawami.

Opuszczanie Terminów i Pomijanie Zajęć

Moje motto w tamtym czasie brzmiało „Po prostu nie mam ochoty”. Czy to chodziło o chodzenie na zajęcia, odrabianie prac domowych czy naukę do egzaminów. Bardzo rzadko czułem się zmotywowany lub mogłem się zmusić do rozpoczęcia pracy.

Szczerze myślałem, że jestem po prostu leniwy. Ale coś, co zrozumiałem, to że prawdziwie leniwi ludzie nie próbują ciągle zmuszać się do zrobienia tego, co muszą, mimo blokady psychicznej, która ich powstrzymuje.

Jeśli chodziło o pracę domową i zadania, odkładałem je na ostatnią chwilę, czy to noc przed terminem, czy nawet minuty przed rozpoczęciem zajęć. To tworzyło stały stan stresu - chciałem być osobą, która potrafi planować z wyprzedzeniem, ale po prostu nią nie byłem.

Taka pogoń za zadaniami szkolnymi często prowadziła do niższych ocen lub słabych wyników, ale nie zawsze. Czasami faktycznie lepiej pracowałem pod presją. 🥵

Jeśli nie skończyłem pracy domowej na czas lub nie przeczytałem materiałów, czasami po prostu całkowicie pomijałem zajęcia. Lepiej mieć słabą frekwencję niż być skarconym na oczach wszystkich, prawda? 😬 Miałem wiele powodów, które używałem do usprawiedliwiania pomijania szkoły, słusznych lub nie. Zawsze starałem się unikać niewygodnych sytuacji zamiast stawiać im czoła.

n illustration of a person with pink hair sitting at a desk with a pile of books, looking tired and surrounded by floating notes, with the caption 'Frequently missing deadlines and skipping class' in a bold blue font.

Trudność w Przestrzeganiu Instrukcji

W szkole od samego początku jest wiele instrukcji do przestrzegania. Niestety, wiele dzieci z ADHD ma trudności z przyswajaniem instrukcji, zwłaszcza w szybkim tempie, takim jak w szkole.

Nasza trudność w zbieraniu i przechowywaniu tych informacji wynika prawdopodobnie z naszej skłonności do łatwego rozpraszania się i słabych umiejętności zarządzania wykonawczego, takich jak pamięć. Nie tylko nie przetwarzamy informacji poprawnie, ale istnieje duża szansa, że zapomnimy je, kiedy będą najbardziej potrzebne.

Pamiętam raz, kiedy ciągle prosiłem nauczyciela, aby powtarzał instrukcje do zadania raz za razem. Wiedziałem, że zaczynają się irytować i zakładają, że nie uważam.

Ale uważałem. Naprawdę starałem się zapamiętać kolejność i proces, ale nie mogłem ich utrwalić. Czułem się zawstydzony i po poproszeniu nauczyciela o powtórzenie instrukcji po raz ostatni, przez resztę roku nie zapytałem ich o nic więcej.

Ten wstyd może mieć ogromny wpływ na samoocenę dziecka, ale także na jego wyniki, jeśli woli pozostać zdezorientowanym, niż poprosić o pomoc.

A cartoon of a confused-looking person with pink hair sitting at a desk, pondering over a book with a speech bubble containing a question mark, and a caption that reads 'Difficulty following instructions from professors' in a playful font.

Rozpraszanie się

Kiedy chodziłem do szkoły, telefony komórkowe nie były jeszcze na tyle zaawansowane, aby stanowić prawdziwą rozrywkę (wiem, pokazuję swój wiek). Jestem za to wdzięczny, bo to oznaczało jedną rzecz mniej na mojej liście rozproszeń.

Można by pomyśleć, że to oznaczało mniej rozproszeń, ale zawsze było coś. Hałas innych dzieci bawiących się na przerwie, moi koledzy z klasy, którzy aktywnie słuchali, podczas gdy ja obserwowałem ich, a nie nauczyciela, lub mój świat marzeń, do którego często uciekałem (lub w którym się chowałem).

Za każdym razem, gdy próbowałem skupić uwagę na konkretnej rzeczy lub lekcji, byłem ciągle przerywany przez inne myśli lub pomysły. To było jak samozniszczenie.

An illustration of a student with pink hair looking distracted by a flying insect while sitting at a desk, with text 'Getting easily distracted during class' in a lively blue font.

Gubienie Rzeczy i Brak Organizacji

Nie jest zaskoczeniem, że byłem nieuporządkowanym dzieckiem. Zawsze gubiłem lub zapominałem rzeczy, ku frustracji moich rodziców i nauczycieli (a nawet innych dzieci, od których zawsze pożyczałem). 🫣

Jednym z najbardziej zawstydzających doświadczeń z dzieciństwa, kiedy nie miałem pojęcia o ADHD, był dzień, w którym zapomniałem szkolnej książki. Tego dnia otworzyłem torbę i jej tam nie było. Nie miałem pojęcia, jak to się stało, ale myśl o tym, że znowu dostanę reprymendę za zapomnienie czegoś, sprawiła, że poczułem się fizycznie chory.

Zamiast przyznać się do prawdy, której sam ledwo znałem, wymyśliłem skomplikowane kłamstwo, aby wyjaśnić jej brak. Nie całkiem „pies zjadł moją pracę domową”, ale niedaleko od tego.

A potem ktoś powiedział, że widział książkę w mojej szafce wcześniej tego dnia. Powinno to być proste rozwiązanie, ale dzięki mojemu kłamstwu, które zostało uznane za „zakłócające”, zostałem wyśmiany i wezwano moich rodziców z powodu mojego zachowania.

Cały czas myślałem to samo: to nie jest fair. 😥

Innym razem miałem lekcję wychowania fizycznego przed szkołą, więc założyłem tam moje buty do biegania. Po zajęciach zorientowałem się, że nie przyniosłem wymaganych eleganckich butów szkolnych jako części mundurka. Na szczęście mieszkałem wystarczająco blisko szkoły, żeby pobiec do domu i się przebrać, ale mogło to być katastrofalne.

A graphic showing a person with pink hair sitting cross-legged and looking down at scattered items, including a backpack and papers, with the caption 'Losing belongings due to lack of organization' in a cheerful typeface.

Uczestnictwo w Pracy Grupowej

Nie przesadzam, mówiąc, że praca grupowa była moim najgorszym wrogiem. Nie pasowałem do szkoły, co teraz wiem, było spowodowane tym, że mój mózg działał inaczej. Dla niektórych oznacza to nadmierną aktywność, a dla innych bycie cichszym i ciągłe marzenia. Ta „dziwaczność” sprawiała, że często miałem trudności ze znalezieniem grupy lub partnera do tych aktywności, co z czasem wpływało na moje poczucie własnej wartości i pewność siebie.

Kiedy już znalazłem się w grupie, impulsywność i trudności z umiejętnościami społecznymi utrudniały współpracę z innymi. Miałem mnóstwo pomysłów, ale nigdy nie wiedziałem, kiedy jest moja kolej na mówienie. Przerywałem i wykrzykiwałem swoje pomysły, aby ich nie zapomnieć, co często irytowało resztę grupy.

Z czasem nauczyłem się być bardzo ostrożnym ze swoimi słowami i działaniami, kiedy byłem w grupach. Jednak to oznaczało, że często pozostawałem cicho i nie uczestniczyłem wystarczająco, co było określane jako upór lub lenistwo. Znalezienie równowagi było frustrujące.

Zapominanie, Czego Się Nauczyłeś

Wchodzisz na test i nagle nie pamiętasz niczego, czego się uczyłeś, nawet jeśli się starałeś i uczyłeś przez całą noc.

Jestem pewien, że to czasami zdarza się każdemu, ale dla dzieci z ADHD jest to prawdziwy problem. Przy dysfunkcji wykonawczej nasze pamięć robocza po prostu nie jest tak silna jak u naszych kolegów z klasy, co stawia nas w nieuczciwej sytuacji.

Jak wszyscy wiemy, egzaminy i testy są ulubioną metodą oceniania wielu szkół i nauczycieli, aby ocenić zrozumienie uczniów. Poza zajęciami szkolnymi to właśnie tak mierzą sukces lub postępy.

Wierzę, że z czasem to się zmieni (jeśli jeszcze się nie zmieniło), gdy urzędnicy szkolni zdadzą sobie sprawę z tego, co wielu z nas już wie: egzaminy testują tylko pamięć, a nie zrozumienie czy pojęcie.

Wielu neuroatypowych uczniów, nie tylko tych z ADHD, będzie zmagać się z tym podejściem, i nie pomaga to dzieciom, a raczej im szkodzi.

Zapytaliście Nas...

Jak ADHD wpływa na szkołę?

Dzieci z ADHD mogą mieć trudności z utrzymaniem koncentracji na zadaniach lub zajęciach w klasie w porównaniu z innymi dziećmi, co może wpływać na ich wyniki w nauce i interakcje społeczne w szkole.

Wizualizuj swoje cechy ADHD!

Weź udział w naszym zabawnym quizie online, aby zobaczyć swoje cechy ADHD i dowiedzieć się więcej o swoim mózgu!

WYKONAJ BEZPŁATNY TEST

Jak Stworzyć Wspierające Środowisko do Nauki

Każdy ma swoją rolę w tworzeniu wspierających środowisk nauki: nauczyciele, edukatorzy, rodzice, urzędnicy szkolni, a nawet my, dzieci z ADHD.

Rola Edukatora

Jako nauczyciel, tutor czy urzędnik szkolny, ważne jest, aby zachować otwarty umysł i pamiętać, że każde dziecko jest inne. Wyzwania jednego dziecka mogą być mocnymi stronami innego i odwrotnie. Aby być inkluzywnym, potrzebne są różnorodne metody nauczania i uczenia się, a nie tylko jeden sposób na wykonywanie pracy szkolnej lub przyznawanie ocen.

Jako osoby odpowiedzialne za kształtowanie edukacji dziecka i programu nauczania, musisz dążyć do większej świadomości i akceptacji ADHD (i innych niepełnosprawności) w środowisku klasowym.

Edukowanie się na temat ADHD - możesz wierzyć w więcej nieporozumień, niż zdajesz sobie sprawę. Tylko wtedy możesz pomóc zmniejszyć stygmatyzację w klasie (ze strony innych uczniów) i oferować cenne wsparcie uczniom potrzebującym.

Rola Rodzica

Jako rodzice chcecie widzieć sukcesy swojego dziecka, ale to więcej niż tylko pomoc w pracy domowej i nadzieja, że szkoła zapewni edukację, której się spodziewacie. 

Środowisko domowe jest równie ważne, jak środowisko nauki. Chcecie zachęcać do nawyków, które dadzą waszemu dziecku najlepsze szanse na sukces. Sen jest niezbędny, ponieważ ADHD może utrudniać sen, więc powinniście robić, co w waszej mocy, aby ułatwić to zadanie i znaleźć rozwiązania.

Osoby z ADHD mogą być również szczególnie wrażliwe zarówno na bodźce sensoryczne, jak i odczuwane odrzucenie, dlatego ważne jest, aby być świadomym tego, co robicie i mówicie. Czasami mogą wystąpić wybuchy emocjonalne, ale łatwiej je zarządzać, jeśli spróbujecie zrozumieć, skąd się biorą, nawet jeśli osobiście by was nie uraziły.

Powinniście również pamiętać o regularnych rozmowach z nauczycielami. Edukacja waszego dziecka to praca zespołowa, a efektywne zespoły się komunikują.

Rola Ucznia

Jeśli jesteś nastolatkiem lub młodym dorosłym, masz również obowiązek dbać o siebie. Zamiast cierpieć w milczeniu, musisz komunikować swoje problemy tym, którzy mogą ci pomóc, aby mogli lepiej zrozumieć, nie tylko ciebie, ale i innych takich jak ty.

Również zależy ci na tym, aby zacząć budować zdrowe umiejętności i nawyki na przyszłość. Znalezienie sposobów na samoregulację, gdy zmagasz się z silnymi emocjami, jest nieocenioną umiejętnością, której wielu nie uczy się wystarczająco wcześnie.

To również dobry czas, aby wyrobić sobie codzienny nawyk aktywności fizycznej. Bycie aktywnym jest bardzo pomocne w zarządzaniu objawami, ponieważ często zmniejsza ich wpływ. W szkole istnieje więcej możliwości udziału w zajęciach pozalekcyjnych, takich jak sport i dołączanie do drużyn, niż później w życiu, więc wykorzystaj to maksymalnie!

ADHD i Zaburzenia Uczenia się

Chociaż ADHD nie jest uznawane za zaburzenie uczenia się, może wpływać na naszą zdolność uczenia się i sposób przetwarzania informacji. Ponadto, zaburzenia uczenia się mogą współwystępować z Zespołem Nadpobudliwości Psychoruchowej z Deficytem Uwagi (ADHD). Oznacza to, że osoby z ADHD mogą również rozwijać inne schorzenia, takie jak dysleksja i dyskalkulia.

Ważne jest, aby to rozpoznać, zamiast traktować dzieci z ADHD tak, jakby miały takie same zachowania, zdolności i wyzwania jak neurotypowi.

Nieuznawanie unikalnych wyzwań sprawia, że wiele osób z ADHD czuje potrzebę kompensowania więcej, cięższej pracy i maskowania swoich problemów, aby czuć się zaakceptowane, nie być wytykane i unikać odrzucenia.

Może to prowadzić do dużego stresu i lęku, pogarszając ich stan. Zamiast zwiększać na nich presję, potrzebujemy dać im szansę na naukę we własnym tempie i znalezienie sposobów radzenia sobie.

Praktyczne Wskazówki, Jak Ułatwić Radzenie Sobie ze Szkołą

Będąc niezdiagnozowanym dzieckiem z ADHD, jest wiele rzeczy, które chciałbym wiedzieć. Oto one:

  • Bądź sobą, bez względu na wszystko. Niektórzy ludzie mogą cię krytykować z powodu twoich objawów i niekonwencjonalnego zachowania, ale nie zniechęcaj się. Twoja unikalność to twoja siła. Nie musisz niczego udowadniać nikomu.
  • Znajdź sposób nauki, który działa dla ciebie. Wszyscy mamy różne sposoby uczenia się i nauki, więc jeśli coś nie działa, nie zmuszaj się. Kontynuuj próbowanie różnych umiejętności i podejść do nauki, aż znajdziesz odpowiednie, a gdy przestanie działać, dostosuj się ponownie.
  • Priorytetem jest sen i odpoczynek. To ważne dla każdego, ale gdy jesteśmy zmęczeni, nasze objawy mają tendencję do nasilenia. Dlatego zawsze staraj się dobrze wyspać przed ważnym dniem w szkole, aby dać sobie najlepsze szanse na sukces.
  • Nie porównuj się z sukcesami innych osób. Każdy z nas ma swoje tempo w życiu, i są czasy, gdy musimy przejść przez wiele wyzwań i trudności, zanim będziemy mogli doświadczyć sukcesu i wszystkich dobrych rzeczy w życiu. Tylko dlatego, że inni wydają się mieć wszystko poukładane, nie oznacza, że ty też nie radzisz sobie świetnie.
  • Dobre zachowanie nadal ma znaczenie. Bez względu na wszystko, właściwa postawa i podejście do życia mogą zaprowadzić cię daleko. Łatwo jest się złościć na życie i na karty, które ci przydzielono, ale ta złość tylko ci szkodzi. Naucz się regulować swoje emocje, aby dążyć do pozytywności i zdrowych myśli.
  • Wykorzystaj swoją impulsywność na dobre. A co jeśli nasz brak kontroli impulsów może być użytecznym narzędziem? Zamiast walczyć przeciwko niemu, dlaczego nie użyć go na swoją korzyść? Impulsywność można przekierować na coś kreatywnego i produktywnego.

Rodzice i nauczyciele powinni być wzorami dla zrozumienia i pozytywnego podejścia do ADHD. Powinni również być tymi, którzy wspierają nas w radzeniu sobie z wyzwaniami szkolnymi.

Gdy mamy osoby, które nas wspierają i rozumieją, przez co przechodzimy, łatwiej będzie nam stawić czoła wyzwaniom, które się pojawią. Więc jeśli znasz kogoś z ADHD, bądź przy nim i pomóż mu, jak tylko możesz. ❤️

Zapytaliście Nas...

Dlaczego życie z ADHD jest takie trudne?

Życie z ADHD wiąże się z zarządzaniem objawami, które mogą sprawiać, że codzienne zadania i sytuacje społeczne stają się bardziej wymagające. Wsparcie rodziców i dorosłych oraz dostęp do zasobów, takich jak Narodowe Centrum Zasobów, mogą pomóc.

Kluczowe Wnioski

  • Szkoła może być szczególnie trudna dla osób z ADHD, wpływając na wyniki w nauce, dobre samopoczucie emocjonalne i samoocenę.
  • Objawy ADHD mogą kolidować z tradycyjnymi ustawieniami klasowymi, z powodu rozproszeń, przeciążenia sensorycznego i sztywnych struktur, co utrudnia uczniom osiąganie sukcesów.
  • Objawy przejawiają się na różne sposoby, wpływając na ukończenie zadań, utrzymanie pamięci i interakcje społeczne.
  • Tworzenie wspierającego środowiska nauki wymaga współpracy między edukatorami, rodzicami i uczniami. 

Akceptacja neurodiversity i promowanie wspierających środowisk jest kluczowa dla umożliwienia osobom z ADHD przezwyciężania wyzwań akademickich. Zrozumienie wpływu ADHD i wdrożenie inkluzywnych strategii może stworzyć bardziej sprawiedliwy krajobraz edukacyjny dla wszystkich uczniów, w tym nas samych.

Jak mogę pomóc mojemu dziecku z ADHD mającemu trudności w szkole?

Aby wspierać swoje dziecko z ADHD:

  • Zachęcaj do zadań i aktywności, które są porywające i motywujące, aby pomóc w zaangażowaniu poznawczym.
  • Wyznacz ciche, zorganizowane miejsce do nauki, aby poprawić koncentrację.
  • Współpracuj z nauczycielami dziecka, aby umożliwić krótkie przerwy lub włączenie aktywności fizycznej, pomagając tym, którzy mają trudności z utrzymaniem się w jednym miejscu.
  • Zachęcaj dziecko do dołączania do projektów grupowych lub klubów, aby radzić sobie w trudnych sytuacjach społecznych i budować relacje z innymi dziećmi.
  • Odkrywaj hobby lub zainteresowania, które dziecko uważa za ekscytujące, oferując mu poczucie osiągnięcia i sposób na wyrażenie siebie.
  • Stale przeglądaj i dostosowuj swoje strategie, aby sprostać zmieniającym się potrzebom dziecka, tworząc środowisko wspierające naukę i rozwój osobisty.

Integracja tych strategii nie tylko rozwiązuje wyzwania akademickie i behawioralne, ale także wspiera dziecko w przezwyciężaniu trudności społecznych, czyniąc szkołę bardziej pozytywnym doświadczeniem dla dzieci z ADHD.

Co Dalej?

Jeśli Ty lub Twoje dziecko macie trudności w szkole, zalecamy przeczytanie tych powiązanych artykułów:

Zacznij swoją podróż diagnozowania ADHD!

Oceń swoje objawy, uporządkuj swoje myśli i przygotuj się do oficjalnej oceny.

Dowiedz się więcej

Często Zadawane Pytania (FAQs)

Czy ADHD jest zaburzeniem uczenia się?

Chociaż ADHD nie jest zaburzeniem uczenia się, wpływa na to, jak informacje są przetwarzane i zapamiętywane. Zachęcanie dziecka do angażowania się w zadania, które je interesują, może znacząco wspomóc jego rozwój poznawczy i zaangażowanie w naukę.

Czy ADHD utrudnia naukę w szkole?

Tak, ADHD może utrudniać naukę w szkole z powodu trudności z koncentracją, organizacją i kontrolą impulsów. Wyznaczenie konkretnego pokoju lub obszaru w domu do nauki, wolnego od rozproszeń, może znacznie zwiększyć zdolność dziecka do skupienia się na pracy szkolnej.

Czy osoby z ADHD radzą sobie gorzej w szkole?

Niekoniecznie. Dzieci z ADHD mogą napotykać więcej przeszkód, ale mogą osiągać sukcesy akademickie z odpowiednim wsparciem i dostosowaniami. Monitorowanie zachowań dziecka i dostosowywanie strategii, aby pomóc mu zarządzać problemami z koncentracją, są kluczowymi krokami.

Udostępnij ten artykuł na mediach społecznościowych

Pomóż nam zwiększyć świadomość na temat ADHD, rozprzestrzeniajmy miłość i wsparcie dla wszystkich, którzy tego potrzebują.

Jeśli podobał ci się ten artykuł, spodobają ci się także te:

Sprawdź więcej treści na podobne tematy: